Jaanuari perede eri lõpetab „Meenutaja“, kus kunstnik Kai Kaljo vestles viie naiskunstnikuga sellest, milline oli pere roll kunstniku elus kolmkümmend aastat tagasi ja kuidas mõjutas seda üleminekuaeg 1980. aastate lõpus ja 1990. aastate alguses.
Kui me 1980ndatel ERKIs õppisime, valmistati meid ette ühe maailma jaoks. Sealt väljudes ootas ees juba teine. Kunstnikuks saada oli tol ajal palju raskem kui praegu. Näiteks maali erialale võeti kuni 1982. aastani vastu kaks inimest aastas ja oli tavaline, et tegime sisseastumiseksameid mitu korda. Selle tulemusel oli kunstnikke palju vähem kui praegu. Õppimine ise kestis kuus aastat ja selle aja jooksul oli loomulik, et paljudel tekkisid pere ja lapsed.
Ma ei mäleta, et keegi oleks lapsi saades muretsenud selle pärast, kas need hakkavad tulevikus rahvusvahelist karjääri segama, sest sellisest asjast polnud kaheksakümnendatel kombeks undki näha. Pigem muretseti näiteks selle pärast, kust saada lastele sellised jalanõud, mis nende jalgu ei deformeeriks. Õnneks tulid varsti valuutapoed ja kui õnnestus mõni maal välismaale müüa, siis sai sealt lastele banaane osta.
„Ma ei mäleta, et keegi oleks lapsi saades muretsenud selle pärast, kas need hakkavad tulevikus rahvusvahelist karjääri segama, sest sellisest asjast polnud kaheksakümnendatel kombeks undki näha.”
Minu vanemad olid kunstnikud ja lapsepõlves olin selle üle uhke. Minu isa kirjutas 1970. aastate keskel mulle saadetud kirjas: „Pole ilusamat elukutset kunstnikust”. Aga kui minu poeg ühel päeval 1990. aastate lõpus koolist tulles lubas sinna enam mitte tagasi minna, kuna klassivend oli öelnud, et tema isa on purkisittuja, avastasin, et selline väärtuste ümberhindamine oli toimunud kõigest umbes kümne aastaga.
Vestlesin nende muutuste teemal viie naiskunstnikuga. Esitasin küsimuse, kuidas tulid sina ja sinu pere toime muutustega 1980. ja 1990. aastate vahetusel. Peaaegu kõik vastasid alustuseks: „No ei tea, kas minul on ikka üldse õige pere“. Ilmselt oleme kõik liiga palju vaadanud ahjukana reklaami, kus pereema võtab ahjust välja täiuslikult küpsenud prae, laua taga ootamas „täiuslik“ pere.