Intervjuu ilmus 26. märtsil 2018 kaasaegse kunsti uudiskirjas. Teksti keeletoimetaja on Riste Uuesoo.
Terje Ojaver on skulptor, kes tuli kunstiväljale 1980ndate keskel. Tema tihti autoportreel põhinevad skulptuurid tõukuvad naiskogemusest ja pakuvad samas suuri üldistusi üldinimlikel teemadel. Ojaveride ateljee ja kodu Laulasmaal on saanud mõnes mõttes lausa kohtumispaigaks: seal on peatunud ja töötanud mitmed kunstnikud, alates Eesti tudengitest kuni välismaa nimekate kunstnikeni. Sel aastal valmistub Terje Ojaver Eesti Kujurite Ühenduse aastanäituseks Vaalas, isikunäituseks Türi kunstigaleriis ja plaanib minna Tallinna Kunstihoone kevadnäitusele publikupreemiat püüdma.
Kuidas tuli mõte õppida skulptuuri? Mis selles erialas paelus?
Kunstnikuks tahtsin saada juba 5. klassis, kui kirjutasin sellest soovist klassikirjandis. Mulle joosti salmikutega järele, et Terje, joonista palun pilt. Mul oli lausa järjekord Punamütsikese ja Saabastega Kassi joonistuste järele. Pakkusin välja ka, et joonistan hoopis kolm põrsakest, aga seda ei tahetud.
Tegelikult mind alguses skulptuur nii väga ei huvitanudki. Tahtsin minna õppima disaini, mis oli toona väga popp. Tegin kaks aastat eksameid, aga sisse ei saanud. Siis tegin hulljulge katse minna õppima maali, kuhu muidugi sisse ei saanud. Seejärel mõtlesingi, et kuradile disain, ma olen inimene, kes armastab maad ja loodust, palju kihvtim oleks õppida skulptuuri! Läksin sinna katsetele, esimesel aastal ka sisse ei saanud, kuid kompa eest pandi mulle hindeks viis ning see innustas ja andis julgust. Tol ajal oligi ERKIsse sisse saada ääretult raske. Kujutavatele erialadele võeti kolm inimest ja üks nendest oli väljastpoolt Eestit mõnest “vennalikust” liiduvabariigist. Lõpetasin keskkooli noorelt ja ilmselt olingi lõpetades üsna totu. Selleks ajaks, kui otsustasin skulptuuri õppima minna, olin küpsem inimene ja teadsin kunstist rohkem.
Kuidas käis toona õppimine ja mis on muutunud võrreldes tänasega?
Mati Varik oli minu viienda kursuse juhendaja jakuuendal kursusel valisin tadiplomitöö juhendajaks.Varik mõjutas just oma isiksusega ja töösse suhtumisega. Ta oli väga sümpaatne inimene, keda tasuks kindlasti rohkem tunnustada ja meenutada, kuigi ta tegi punaskulptuure, mis oli aga toona tavaline. Teine, keda tasuks kindlasti tunnustada ja meenutada, oli kateedri juhataja Olav Männi. Juba tollel ajal ütles ta, et on vaid aja küsimus, kus masinad ja robotid hakkavad skulptuuri tegema. See oli 1980ndate alguses! Õppisin niisiis teadmisega, et need ajad ei ole enam kaugel. Kuigi tegelikult läks muidugi lausa ligi 40 aastat, enne kui 3D-printimine tuli.
See, kuidas õppimine käis, on kardinaalselt muutunud. Olen õpetanud pikaltanimatsiooni- ja stsenograafiatudengeid Eesti Kunstiakadeemias ja Tartu Kunstikoolis skulptuuri kõikide erialade tudengitele, ka joonistamist olen õpetanud. Meie ajal oli statistiliseltiga üliõpilase kohta üks koosseisuline erialaõppejõud, nüüd on õppetoolis heal juhul kaks-kolm koosseisulist õppejõudu. Joonistamistund oli igal hommikul neli tundi, sama palju oli modelli modelleerimist pealelõunal. See kõik kestis viis aastat järjest, mis oli ikka korralik trenn. Lisaks olid näitekskuu aega kestvad vaatluspraktikad Leningradis ja Tšehhoslovakkias, paekivi, graniidi ning valutehnikate praktikumid. Saime korraliku klassikalise akadeemilise hariduse. Enam seda öelda ei saa. Vabaülesandeid teevad üliõpilased isegi päris teraselt, kuid käeline tegevus on alla käinud. Alates joonistamisest – mõni joonistab nii nagu mina viiendas klassis. Üliõpilasele on isegi piinlik öelda, et see asi tahab siin vormiliselt viimistlemist ja soovitada kasutada neid võtteid, mida ette näitasin. Ma ei kujuta ette, et oleksin julgenud õppejõule öelda: aga mina olen oma tööga rahul, pane hinne ära. Ma tahtsin õppida! Võib-olla oli suure konkurentsi tingimustes õppimine intensiivsem. Samas peab ütlema, et praegu on palju rebimist üliõpilaste pärast, oma osakonda tahetakse saada tugevat kontingenti, helgeid päid.