Olete koostanud 2009. aastal suure ülevaatenäituse ja monograafia skulptor Ülo Õunast. Milliste uuendustega Õun silma paistis, milline oli tema mõju eesti skulptuuri arengule?
Õun on 1970.−1980. aastate skulptor, kes muutis eesti skulptuuri – mis iganes oli tema ajend. Tal oli tavapärasest selgelt erinev psüühiline konstruktsioon. Kui ma tema näitust ette valmistasin, siis märkasin juba tema joonistustes tavapärasest väga erinevat mõtlemist. Kuid olles kuulnud, millised olid tema traagilise surma asjaolud, suhtun tema loomingusse mõnevõrra teisiti.
Õunal oli väga raske lapsepõlv: ema otsustas sõja ajal evakueerida Venemaale, kus nad kannatasid nälga ja puudust. Tagasi jõudes tõsteti perekond hävituspataljonis langenud isa tõttu esile, nad said korteri ja Ülo võimaluse haridust omandada. Erandlik mentaalsus käis tema puhul käsikäes tavalisest valulisema tundlikkuse ja väga suure andega.
Anu Põder on kunagi öelnud, et Ülo Õun on vaieldamatult üks neist kunstnikest, kes on teda mõjutanud. Temale eelnev põlvkond ei paistnud silma sellise kujundlikkusega. Tema kursusekaaslane Jaak Soans oli juba varakult silmapaistev oma erialal väljakujunenud andelaadiga, kuid tema andelaad on erinevalt Õunast eelkõige intellektuaalne ja ratsionaalselt mõtlev.
Teate mitmeid lugusid kunstiloomise tagatubadest, kuulujutte, nii-öelda mitteametlikku kunstiajalugu. Kuidas mitteametlik kunstiajalugu suhestub ametlikuga? Millal saab mitteametlikust ametlik?
Paljud räägitud lood jäävadki kirjutamata. Kui ma oleksin noorem, siis räägiksin edevusest, aga vanadus teeb alandlikuks. Kui oled vanem, siis hakkad mõtlema, mis on eetiline ja kuidas asjadest kirjutada, sest kunstnike perekondades säilitatud lood võivad olla hoopis teistsugused ja pillatud sõnad võivad kedagi valusalt puudutada.
Kurb on kirjutada, kuidas naised vastutusega üksinda jäetakse, kuigi nad on põlvkondade vältel taotlenud samaväärsust ja respekteerimist. Mul on suur austus Maire Männiku vastu, kes kasvatas kunsti tegemise kõrval last üksi ja koolitas ta ülikoolini välja. Ühe inimese ilmale toomine, tema ettevalmistamine eluks ja armastusega kasvatamine kaalub üles selle, mis kunstnikul on jäänud seda tehes erialaselt saamata. Maire oli sunnitud tagama oma tööga elementaarse sissetuleku. Nad elasidki pojaga Maire ateljees, mingit korterit polnud tal elu lõpuni. Poja isa Vahur Linnuste jättis ta neis kohustustes üksi, sest hindas nii kõrgelt oma vabadust seltskonnainimese ja vabakutselise publitsistina. Ilmselt oli see nende aastakümnete boheemkonnas levinud eluviis ja ka tema sissetulekud eesti keele õppejõuna Pariisi ülikooli ida keelte ja kultuuride instituudis olid tagasihoidlikud.