Eike Eplik, Tartu Kunstimaja (Vanemuise 26, Tartu)
Ateljee suurus: Minu praegune ateljee on 34 m2 suurune ja mu senistest stuudiotest suurim.
Ateljee rent: Septembri üür koos kommunaalidega oli 89,99 eurot. See on selline tavaline sooja aja arve, talvel tuleb veel küte juurde. Ateljee üüri jaoks ei saa otseselt kuskilt toetust küsida, seega on see kunstniku jaoks pidev kulu, mida tuleb maksta. Muidugi on siin ruutmeeter turuhinnast oluliselt odavam, sest maja kuulub Tartu Kunstnike Liidule.
Kuhu peaks kunstnik pöörduma, kui ta tahaks Kunstimajja su naabriks tulla?
Minu ateljee asub Tartu Kunstimajas, ateljeepinna saab siia maija TKLi käest ja seda ainult siis, kui mõni ruum vabaneb, mida ei pruugi väga tihti juhtuda. Aga kui juhtub, siis kuulutatakse välja konkurss, tuleb esitada taotlus ja lähiaastate loominguline plaan, ning siis komisjon otsustab kellele ruum antakse. Et siis päris niisama küsima minna ei saagi.
Mis on Kunstimajas töötamise võlud? Ja mis on probleemid?
Vanemuise tänava maja puhul meeldib mulle väga asukoht. Sain selle ruumi alles sel kevadel ja varem olin mõned aastad Ujula tänava Tartu ARSi majas, mis kuulub ka TKLile. See koht jäi aga rohkem minu tavalistest liikumistrajektooridest kõrvale ja alati oli tülikas ainult korraks arteljeesse minna, et mõni väike töö ära teha, minek ise võttis juba aega. Teisalt oli seal muidugi mõnusalt privaatne, keegi ei näinud, millal tulen või lähen ja niisama keegi korraks läbi ei astunud. Oli natukene selline urus olemise tunne. Olin Ujulas üsna pimedal esimesel korrusel, nüüd aga kolmandal ja avarust ning õhku on oluliselt rohkem.
Eks hakkasin seal ka pisut teiste kunstnike järele igatsema, sest erinevalt Vanemuise majast, kus on ainult kunstnikud, on Ujula tänaval peamiselt ettevõtted. Kuna enne Ujulas ateljee üürimist töötasin aastaid kodus, ja mõlemal puhul oli üsna eraldatud tunne, siis nüüd on tore olla vahelduseks teistele lähemal. Mitte et me igapäevaselt suhtleksime ja pidevalt üksteise ateljeedes käiksime, aga on see võimalus. Üldiselt teevad kõik oma ruumis segamatult tööd. Mulle meeldib ka see, et siin majas on koos kunstnikud erinevatest põlvkondadest, mis rikastab keskkonda ja loob meie vahele aimatava sideme.
Tänu sellele, et siin on ka galeriid, kohtab koridorides tihti teisi kunstnikke, kellel siin parajasti näituse ülespanek käsil on või kes on mõnda näitust vaatama tulnud. Selline paras aktiivsus siin majas mõjub minu meelest hästi ja tööd soodustavalt.
Väga probleeme ma veel ei näegi. Huvitav oli see, et kuna mu ateljee on kolmandal korrusel, siis paljud teised imestasid alguses, kuidas ma skulptorina saan oma töid ja materjale sinna vedada, majas puudub ju lift. Eks see pisut tülikam on võrreldes esimese korrusega, aga ei midagi hullu, sest neid töid tuleb tassida niikuinii, on siis paar treppi rohkem või vähem. Valgusküllane ja mõnus ruum ise kompenseerib selle lisapingutuse.
Mis on ateljee roll/tähtsus kunstniku praktikas? Kui oluline sinu jaoks ateljeepinnal töötamine on?
Loomulikult on ateljee väga oluline. See on ruum, kus ma töötan, kus on koos mu materjalid, tööriistad. Skulptorile või mis iganes materjalidega töötavale kunstnikule on ruum ikka väga tähtis.
Sobivate omadustega ruum võimaldab teha kindlasti rohkem kui ebasobiv, lihtsalt on võimalik korraga rohkem ette võtta ja ei pea kogu aega raiskama „leidlike lahenduste“ otsimise peale. Olulised on muidugi ka igasugused riiulid, töölauad, tööriistad, valgus jne.
Väga piiratud tingimused võivad kohati olla mõnda praktikat soosivad, sundides olema leidlik ja jõudma seeläbi millegi põnevani. Aga kui see piiratus sulle ikkagi ei sobi, siis muutub see pika aja jooksul takistavaks ja ahistavaks, ruum peegeldub ka töödes tagasi.
Suuremas ruumis saad käsil olevatest töödest parema ülevaate, sest nad esiteks mahuvad sinna korraga ära ja ei ole üksteise otsas. Ideaalne oleks, kui saaks tööruumi jagada funktsioonide järgi, et on ka puhas „galeriinurk“ juba valmimisjärgus tööde jaoks, et neid ilma muu visuaalse mürata näha saaks. Üldiselt on nii, et kuna ateljees on ruumi vähe, siis tavaliselt ma lihtsalt kujutan ette, kuidas mõni asi galeriis ilma liigse taustamürata mõjuks. Ja alles näitust installeerides näed, kuidas päriselt on.
Sama oluline kui füüsiliselt töötamine on ka lõputu ateljees istumine, poolikute tööde vaatamine ja nende üle mõtisklemine, sõbraga arutlemine, visandamine jms. Samas peaks ateljee justkui olema ka esindusruum, sest sinna tulevad kunstniku loominguga tutvuma kuraatorid ja vahel ka muud külastajad.
Minu jaoks on väga tähtis, et selles ruumis oleks hea olla, kuna veedan ateljees tõesti suure osa oma ajast, eriti mõned kuud enne näitust. Kui nüüd võrrelda jälle Ujula tänava ateljeega, siis kuigi see oli muidu täitsa tore ruum, ei tekkinud mul seal kunagi päris sellist tunnet, et see on nüüd just see hea koht töötamiseks, aga Vanemuises on praegu pisut selline tunne küll.