Tõele au andes kõnelesid kunstnikud siiski ka üksikutest kogemustest, kus korraldajad olid väga toetavad, abistasid sobivama elukoha leidmisel ja lapsele kooli organiseerimisel, kuni selleni, et hoidsid näituse ülespaneku ajal last. Kogu perega resideerimisega kaasnevat paratamatult väiksemat töötundide ja -võimaluste hulka võib tõlgendada ka positiivselt, suhtudes sellesse kui perepuhkusesse, mida muidu endale lubada ei saaks. „Pärast olin tihti võlgades, aga see oli eriline aeg minu ja lapse vahel ja aitas lastel ka paremini mõista, millega ma tegelen.“
Ka üksi residentuuris osalemine ei pruugi olla vähem kulukas, kui see toob kaasa tihedalt edasi-tagasi lennureise ja nõuab mitme lapsehoidja võtmist kodus — kõigele sellele kuluv energia ähvardab nullida residentuuris töötamisest saadava kasu. Eranditult kõik minuga rääkinud kunstnikud tunnistasid, et on loobunud residentuuridesse kandideerimisest seni, kuni lapsed on väikesed, või on osalenud vaid üksikutes vastutulelikes projektides.
Kui oma loomingulises tippvormis kunstnik ütleb, et rahvusvahelist karjääri ta endale lubada ei saa, siis seda on tõesti kurb kuulda: „See ei ole otseselt valik, aga see on lihtsalt elu — ma ei näe, et ma niipea saaksin eriti reisida.“ Ometi teadvustatakse vähemalt teoreetiliselt, kui oluline on ühtlasi püüda säilitada oma vaimset tervist ja tasakaalu: „Kui ennast pidevalt tagaplaanile seada, siis pikas plaanis kahjustab see peret rohkem kui ajutised reisid ja äraolekud.“
Koroonapandeemia on mõjunud ka mõnevõrra võrdsustavalt, sest on teinud keeruliseks kõigi inimeste reisimisvõimalused ja sundinud senisest rohkem saama hakkama kauglahendustega. Niisugune olukord harjutab ilmselt kuraatoreid ja korraldajaid ka edaspidi varmamalt kaasama kunstnikke, kes võibolla otsekohe ei saa kohale tulla.
Sotsiaalsete garantiide ebavõrdsus lööb lastega kunstnikke tugevamini
Eestis ei ole naiste esindatust kaasaegses kunstis ja seda mõjutavaid tegureid süsteemselt uuritud, kuid Suurbritannias avaldatakse ja analüüsitakse sellekohast statistikat alates 2015. aastast igal aastal⁸. Kui võrrelda Suurbritannia andmete põhjal kunstikoolide lõpetajate ja hiljem kunstiväljal edukalt tegutsevate mees- ja naiskunstnike arvu, siis võib näha, et alates 30. eluaastatest langeb naiste osakaal järsult. Paljuski seostatakse seda n-ö mitteformaalsete aspektide suure tähtsusega kunstnikukarjääris — kunstiväljal on tähtis ka vaba kolleegisuhtlus ja mõttekaaslaste toetus, sidemete loomine kuraatorite ja galeristidega, suusõnaline info ja kaaskunstnike tunnustav hoiak. See sotsiaalne elu toimub enamasti avamistel ja õhtustel sündmustel kella kuuest kaheksani või hiljem — ajal, mil on vaja lapsele lasteaeda järele minna, õhtust süüa, last vannitada ja nii edasi. Eestis suhtutakse laste seltskonnaüritustele ja kohtumistele kaasavõtmisesse kahtlemata sallivamalt kui mõnes muus riigis, aga küsimus on ka omaenda võimes sel juhul fookust säilitada. „Kui last ei ole võimalik kusagile jätta, siis pigem ei lähe ise ka — networkimine kannatab kahtlemata.“ „Iga käik tuleb peres kooskõlastada, kas on võimalik minna; kaaluda, kas asi on seda väärt.“ Teadvustatakse muidu sundimatult kulgeva sotsiaalse elu pragmaatilist, töist olemust: „Kui partneril või mul on avamine, siis lapsi kaasa oleme võtnud küll, aga siis on selge tööjaotus, et kes on tööl ja kes lastega tegeleb.“ Mõistagi on sellel ka positiivseid aspekte: avaneb võimalus lapsi oma maailma ja tegevusse kaasata, nende maailmapilti avardada ja harida, ka tänapäeva keskkonnas nii väheks jäänud produktiivset igavlemist pakkuda. Sellegipoolest on tegemist kompromissiga. Nii nagu kõigis muudeski aspektides, määrab valikuvõimalused võrdõiguslik suhe partneriga ja/või isikliku, perekondliku või sõpradest koosneva tugivõrgustiku olemasolu.
Sotsiaalne elu toimub enamasti avamistel ja õhtustel sündmustel kella kuuest kaheksani või hiljem — ajal, mil on vaja lapsele lasteaeda järgi minna, õhtust süüa, vannitada ja nii edasi.
Alati on kunstnikke, kes soovivad pühenduda ka perele, ja ka kunstnikke, kes lapsi saada ei soovi. Elulistest ja olmelistest aspektidest tulenevat ebavõrdsust peaks olema aga võimalik tasandada nii institutsioonide suurema vastutulelikkuse kui ka laiemate ühiskondlike kokkulepetega. Küsides kunstnikelt, mis laadi abist või toest tunnevad nad kõige enam puudust, pakuti välja väga mitmesuguseid lahendusi. Kõige laiemas plaanis on küsimus sotsiaalsete garantiide ebavõrdsuses, mis puudutab kõiki vabakutselisi üldiselt, lööb aga lastega kunstnikke teistest valusamini. Vanemapalga suuruse arvutamisel ei võeta arvesse stipendiume, honorare jm tasusid, mistõttu kujuneb vabakutseliste puhul arvestuse aluseks miinimumäär; teisalt suurendab laste olemasolu pangalaenu taotlemisel nõutud regulaarse kuusissetuleku summat. „Võiks olla mingi käendusmehhanism, mis võimaldaks ka vabakutselistel laenutingimustesse sobida, kui nende keskmine rahavoog laenumakseid võimaldab.“ Universaalne ravikindlustus ja baassissetulek oleks abiks kõigile vabakutselistele ühtemoodi.
Mitmed kunstnikud märkisid, et residentuurid peaksid olema lapsesõbralikumad, kuigi tekib küsimus, milline on ideaalne peresõbralik residentuur. Kas piisaks sellest, kui elamisvõimalused loodaks ka kunstniku lapsele ja tema kaaslasele, ning need võimaldaksid piisavalt privaatsust ja mitte päris kommuunielu? Kas korraldav institutsioon peaks pakkuma abi sobiliku lastehoiu või kooli leidmisel, ja andma teada, mida tuleb teha, et seal lapsele kohta saada? Või peaks pakkuma lastehoidu lausa kohapeal ja oma vahenditest? Ehk peaks andma aja lastega resideerimiseks mitmele kunstnikule korraga, et neil oleks võimalik üksteist toetades koopereeruda? Erinevaid võimalusi on ilmselt palju ja iga kord ei peagi rakendama maksimumprogrammi.
Kunstnikud igatsesid lapsehoiuvõimalust ka suuremate institutsioonide üritustele või ka näiteks Kunstiakadeemia juurde, mõeldes pikemaks venivatele avalikele hindamistele, avalikele loengutele, kunstnikuvestlustele ja muudele üritustele, mis enamasti toimuvad õhtuti. Võibolla oleks lapsevanematele vastutulek seegi, kui üritus algaks tunni võrra varem? Enamik intervjueeritud kunstnikke tunnistas, et väikesed muutused paremuse poole on juba toimumas. Aga hooletöö väärtustamine vajab kahtlemata senisest suuremat ühiskondlikku tähelepanu.
¹ Terri Hawkes. The Invisibility of Motherhood in Toronto Theatre …or…The Triple Threat: Money, Logistics, Body. – Amber Kinser, Kryn Freehling-Burton, Terri Hawkes (toim.) Performing Motherhood: Artistic, Activist, and Everyday Enactments. Bradford: Demeter Press, 2014.
² Micol Hebron. The Motherload: Burdens Women-Artists Bear in the Art World.
https://www.kcet.org/shows/artbound/the-motherload-burdens-women-artists-bear-in-the-art-world, vaadatud 6.01.2021.
³ Hettie Judah. Full, Messy and Beautiful. – Kate McMillan (toim). Representation of Female Artists in Britain during 2019. Freelands Foundation, 2019. https://freelandsfoundation.imgix.net/documents/Representation-of-female-artists-2019-Clickable.pdf , vaadatud 6.01.2021.
⁴ https://www.procreateproject.com/mother-art-prize-procreate-project/, vaadatud 6.01.2021.
⁵ http://www.artistparentindex.com, vaadatud 6.01.2021.
⁶ Nt Maternal Metaphors (kuraator Myrel Chernick, Rochester 2004), Maternal Metaphors II (kuraatorid Myrel Chernick ja Jennie Klein, Ohio 2006), New Maternalisms (kuraator Natalie Loveless, Toronto 2012), Complicated Labors: Feminism, Maternity and Creative Practice (2014), M/Other (kuraator Sarah Hudson, Whakatane 2019), Birth (kuraator Charlotte Jansen, London 2019), Matrescence / Maternality (kuraator Catherine McCormack, London 2019); konverentsid Motherhood and Creative Practice (London 2015), Mapping the Maternal: Art, Ethics and the Anthropocene (Edmonton 2016) jt.
⁷ Hettie Judah. Full, Messy and Beautiful.
⁸ https://freelandsfoundation.co.uk/annual-report-representation-of-female-artists-in-britain, vaadatud 6.01.2021.
Artikli keeletoimetaja on Riste Uuesoo.