Praegu me mõõtsime kunstivälja tervist rahastuse mõttes, aga kuidas on erinevate ideoloogiatega?
Alexei: Kui ma vaatan Kulka aruannet, siis ma ei näe, et žürii eelistaks mingit riigi agendat. Muidugi nad eeldavad, et sa oled lõpetanud kõrgema kunstikooli. Kui sul ei ole haridust, siis sa ei saa Kulkast midagi.
Bita: Aastaid tagasi olin ma väga üllatunud, kui sain teada kunstnike nimistust KKEKi kodulehel, mis tol ajal oli superlühike. Ma märkasin, et seal ei olnud ühtegi välismaist nime peale Dénes Farkase, kes on eesti-ungari kunstnik. Veel üllatavam on see, et enne 2013. aastat, kui ma Eestisse kolisin, olid mul soome sõbrad, kes elasid Eestis ja nad korraldasid Helsingis festivali Estomania, mis näitas eesti kunstnike töid. Neil kunstnikel, keda ma selle festivali kaudu tundma õppisin—põrandaalune kunstiskeene—, ei ole mingit seost kunstnike nimekirjaga KKEKi kodulehel. Kunstnikke, keda ma Eestist teadsin, ei võeta tõsiselt.
Mul läks veidi aega arusaamiseks, et see probleem eksisteerib kõikjal. Väravahoidjad, institutsioonid, kes otsustavad rahastuse üle, need, kellel on agenda ja autoriteet, ei ole tihtipeale kunstiskeene reaalsusega ühenduses. Nende valideeritud kunstnikud ei loo tervet pilti. Ma imestan, mis on selle ametliku nimekirja mõte KKEKi kodulehel. Kas need on kunstnikud ja teised mitte?
Olles selle andmebaasi tegija, võin seda veidi selgitada. Andmebaasi mõte ei ole hoida väravaid kinni, vaid anda Eesti ja välismaa kunstiprofessionaalidele sisenemispunkt Eesti kunstiskeenele. Kunstnikud on KKEKi andmebaasi valitud mitmete institutsioonide esindajate arutelu tulemusena ning seejuures jälgitakse, et oleks tasakaal vanema põlvkonna kunstnike ja nooremate vahel ning erinevate praktikate osas. Selle andmebaasi eesmärk ei ole anda infot iga Eesti kunstniku kohta (see võib olla pigem Eesti Kunstnike Liidu ülesanne), vaid kaasaegsete kunstnike kohta, kelle kohalolu on Eestis tugevalt tunda.
Alexei: Mul on üks naljakas lugu sellest ajast, kui ma 2016. aastal osalesin Moskvas Evi Pärna kureeritud näitusel. Ta pidas galeriis loengu Eesti kunstiskeenest ja selle raames esitles ka seda andmebaasi. Esimene küsimus publiku seast oli: „Kas iga kunstniku eesmärk on sinna lehele saada?“
Camille: Ma ei ütle, et andmebaas on hea või halb idee—kõik sõltub kontekstist ja vaatekohast. Mitu aastat jälgisin Kunstniku Pensionifondi programmi, mida korraldasid mutualart.com ja artfacts.net. Selles programmis osales seitse kollektsiooni ja umbes 2000 kunstnikku. Iga kord, kui kunstnik müüs ühe töö, jagati sissetulek kõigi kunstnike vahel. Eesmärk oli luua kõige suurem kunstikogu maailmas. Ma küsisin endalt: kui see programm soovib saada kunstniku ülimaks referentsiks, siis mis saab nendest kunstnikest, kes ei kuulu sinna programmi?
Kas kunstiinstitutsioonide otsuste tegemine on piisavalt läbipaistev? Kas on mingeid võimustruktuure, mida me peaksime üle vaatama?
Liina: Esiteks, minu nime ei ole selles andmebaasis, kuid mind väga huvitab, kas teie elu muutus pärast sinna saamist. Teiseks, ma olen üks neist, kes kunagi pole jõudnud Kulkale avalduste esitamiseni. Projektide kirjutamine ei sobinud mulle, mul oli tunne, et süsteemid on minu vastu. Ma olen tegelikult õnnelik väljaspool, mul ei ole vaja hädaldada, sest see on see, mida kunstimaailm kogu aeg tegi—kaasa arvatud mina.
Flo: Kunstnikuna tahan ma teha kunsti, mitte tegeleda sellega, mis toimub institutsioonide sees ja neist väljaspool. Kuigi, kui on mingi probleem, siis seda on võimalik lahendada tulenevalt kogukonna väiksusest. Mul isiklikult ei ole üleliigset energiat nendega tegeleda.
Bita: Flo, see, mida sa ütled, ajab mind peaaegu nutma. Enamus kunstnikke tahab teha kunsti ja mitte tegeleda bürokraatiaga. Kuid igaühel ei ole seda privileegi. Ma arvan, et sa tuled võimupositsioonilt, kuna sa oled institutsioonidega heas kontaktis ning ei pea palju mõtlema institutsioonidest ja struktuuridest, kuna iga sinu idee võetakse vastu ning realiseeritakse. Ma tean, et nüüd on mul sarnane positsioon, kuid ma mäletan väga hästi neid aastaid, kui mul ei olnud mingeid vahendeid näituste tegemiseks. Ja ühel päeval, kogemata, kutsus mu sõber Tanel Rander, kellega ma tutvusin väljaspool Eestit, mind näitusele väikses Valga linnas ning sellest möödus juhuslikult kuraator Anders Härm ja nägi mu töid. Nüüd mind näidatakse Eestis, kuid see oleks võinud sama hästi mitte juhtuda.
Flo: On võimalusi, kuidas minna mööda aktsepteerimise ootamisest. Ma asutasin oma institutsiooni, majamuuseumi. Kuigi sellega oli palju tööd, võiksid kunstnikud mõelda oma pindade tegemisest ja mitte oodata kuraatorite kutset.
Suurem väljakutse on leida oma koht kahes riigis ja nagu ma juba mainisin, ma ei julge isegi mõelda sellest väljakutsest Berliini kontekstis. Eestis on lihtsam midagi üksinda teha, sa saavutad nähtavuse üsna kergelt, see on tehtav.