Suurte rahvusvaheliste kunstiürituste, näiteks Veneetsia biennaali koormust kohalikule loodusele, elanikele ja infrastruktuuridele kritiseeritakse üle maailma üha häälekamalt. Ki Nurmenniemi võttis 2020. aasta alguses väljaandes EDIT ilmunud loos asja kokku nii:
„Mis minus ängi tekitab, on lõputuna näiv hulk lihtsustatud kliima- ja antropotseeniteemalist kunsti, mida maailmas praegu toodetakse, tihti meeletu keskkonnakoormusega. Sellel on väga vähe pistmist ökoloogiliselt suunitletud kunstiga. Kunstiasutuste ja kunstnike pürgimused võtta ökoloogiliste muutuste keerulisi protsesse kokku võimalikult lihtsate sõnumitega viisil, millest võimalikult hõlpsalt teha elamus, on problemaatilised.“
Paljud organisatsioonid näevad vaeva, et edendada kunstiväljal loodussäästlikkust, mitmekesisust ja võrdõiguslikkust. Teinekord näivad abinõud siiski jäävat mingisuguse teadvustamisbingo tasemele, püütakse tõmmata ristikesi nõutud ruudukestesse, kavatsemata midagi päriselt muuta. Kunstnike asemel võiks kritiseerida pigem neid institutsioone ja ringkondi, kes elamusmajanduse nõudel, publiku meelitamiseks või meedia tähelepanu pälvimiseks soosivad kunstis seisukohta võtvaid või lihtsustavaid teemasid.
Tegelikud ökoloogiliste muutuste protsessid on keerulised ja nõudlikud. Kunstiorganisatsiooni IHME Helsinki tegevjuht Paula Toppila põhjendab oma vastuses Tuori kriitikale, miks ei korraldata enam festivali IHME Helsinki, vaid on valitud teistsugune tegutsemisviis. Viimane kaasaegse kunsti festival IHME korraldati aastal 2018 ja praegu on IHME kaasaegse kunsti teoste tellija, kes toetab kunsti, teadust ja kliimatööd kunstivaldkonnas. Toppila sõnul uurib IHME Helsinki praktikas seda, milline on keskkonnahoidlik kunstiasutus.
„Keskkonnakriis (kliimamuutus ja liikide väljasuremine) ei ole IHME Helsinki teema. Keskkonnakriis on olukord, milles toimetab nüüd ja tulevikus kogu inimkond,“ tuletab Toppila meelde.
„Keskkonnakriis on olukord, milles toimetab nüüd ja tulevikus kogu inimkond.“
Jaanuaris algab IHME Helsinki initsiatiivil koostöös Helsingi ülikooli kestlikkusteaduse instituudi ja Taideyliopisto Kuvataideakatemiaga kursus „Kunst, teadus, ökoloogia“. Ingliskeelse kursuse loengud peetakse võrgus ning need on tasuta ja avatud kõigile huvilistele.
Ka meedial on keskne roll selles, kellele ja millisele sisule antakse avaldamisruumi ja tähelepanu. Ajakirjanduses käsitletakse kaasaegse kunsti teoseid ja tegijaid üha tihemini isikulugude ja ühiskondlike nähtuste kaudu. Räägitakse teemadest, mitte teostest endist. Teostest, mille sõnumi suhtes on lihtne seisukoht võtta, saavad tihti poliitilise kunsti näited ja kõneaine. Arvamuste, polariseerimise ja klikkide järele januneva avaliku diskussiooni keskmesse jõuab harvemini kunst, mida peab ise tõlgendama, mille üle mõtisklema ja uurima, millega on tegu. Just selle uurimise, taipamise ja millegi sõnulseletamatu ristlainetes ongi aga kunsti võlu.
Teksti tõlkis soome keelest eesti keelde Else Lagerspetz.