Välisuudised. Mõtteharjutusi uuest solidaarsusest. Reisikiri Kiievi biennaalilt

Anita Kodanik

Novembris avanes mul Ukrainat külastades võimalus näha Kiievi biennaali „Союзники“ (ukraina keeles „liitlased“), mis tänavu toimus 16. oktoobrist 14. novembrini. See on alates 2015. aastast korraldatav rahvusvaheline kunstisündmus, mida 2019. aastast kureerib kollektiivselt Ida-Euroopa Biennaalide Ühendus. Peale Kiievi Biennaali kuuluvad eelmainitud ühendusse veel Matter of Art biennaal Prahas, Varssavi biennaal, Off-Biennale Budapestis ja Survival Kit biennaal Riias. Ukrainapoolne organiseerija oli Visuaalkultuuri Uurmiskeskus, eesotsas Vasyl Cherepanyniga (mitte segi ajada institutsiooniga Foundation Centre for Contemporary Art, mis Ukraina kontekstis on omalaadne Sorose Kaasaegse Kunsti Keskuse järeltulija.). 

Biennaali füüsiliseks keskmeks Kiievi linnas oli Budynok Kino ehk nõukogudeaegne kinomaja, kus toimusid nii peanäitus, kaks kõrvalnäitust ning laialdane publikuprogramm, mille raames astusid teiste hulgas üles ka Madina Tlostanowa ja Jan Sowa.

Budynok Kino aadressil Saksahanskoho 6, Kiiev

Nagu pealkirjast näha, tegeles biennaal erinevate liitudega, eelkõige postsovjetliku Ida-Euroopa pärandi kontekstis. Küllap pea iga Ida-Euroopa pealinn näeb end (Ida-)Euroopa keskusena, kuid siinkohal on kasulik anda see staatus Kiievile, millest on saanud ideaalne platvorm taoliste teemade avamiseks. Ukraina on sümptomaatilisim postsovjetlik perifeerne¹ riik, mis on viimastel aastatel rahvusvahelisel areenil meeleheitlikult liitlasi otsinud. Pikalt on püütud lahti saada Venemaast sõltumisest, samas ollakse Euroopa Liitu kuulumisest samuti üsna kaugel. Vaatamata poliitilisele olukorrale tundub, et Ukraina hapras sõltumatuses ollakse kaasaegsel kultuurimaastikul väga teadlikud oma kultuurilisest minapildist ja positsioonist. Seega rääkides regionaalsest kuuluvusest ei ole ka biennaali peanäitusel kaugeltki küsimus „kas ja kuidas me oleme Ida-Euroopa?“, vaid „millised on meie kui Ida-Euroopa jaoks potentsiaalsed alternatiivsed liidud 2021. aastal?“ ja „kas ja kus asub Globaalne Ida²?“

Alžběta Bačíková film „Lavish Issue“, 2020.

Migratsioonikriis, pandeemiaga seotud piirangud ja aina tugevnev rahvusriiklus paiskab üle maailma segi olemasolevaid liite ja aktiviseerib uue solidaarsusihaluse. Peanäituse avateos „Alo, Alo!“ (Nikolay Karabynovich, Ukraina) illustreeris poliitilise hääle jõuetust—betoonpostist ja karvamütsist koosnev installatsioon suudab karjuda vaid „Alo, alo“, kuid ilmselt meenutab vaid miskit formaalselt autoriteetset meie mälus, mis on tegelikkuses sisuta. Mis hetkel aga (autoritaarne) poliitiline hääl oma võimu saab ja kaotab ning mis sellest hetkest alles jääb? Pariisi kollektiiv Société Réaliste oli Kiievis esindatud oma projektiga „Culture States”“(2008–2012), mis oma loomingulises uurimuses uuris riikide kaupa kultuuri sõltuvust poliitilistest aparatuuridest. Uurimistöö tulemustest olid esitletud erinevad kaardistused. Alžběta Bačíková film „Lavish Issue“ (2020, Tšehhi) võttis endas kokku nii erinevate sotsiaalsete kui kultuursete klasside elatustaseme erinevused tänapäeva Ida-Euroopas läbi ringkäigu Adolf Loosi ehitatud modernistlikus villas, mis oma ärevas steriilsuses Tšehhi kultuuripärandi nimistusse kuulub.

Diana Tamane “Flower Smuggler”, 2017–2019.

Kõiksugu liidud räägivad alati jaotustest ja piiridest—kultuurilistest, poliitilistest ja  kultuuripoliitilistest. Need piirilised kohmakused näitasid ennast Diana Tamane töös „Flower Smuggler“, mis ühendas endas loo Diana vanaemast, kelle Venemaa oli kuulutanud lillesmuugeldajaks, ja pildid Diana pere albumitest, millest suure osa moodustasid obsessiivselt pildistatud lillefotod. Selles lillepiltide kogumise kinnisidees ja lillesmuugeldamise kuriteo absurdsuses on mingi teatud mällu sööbinud tunnetus, mida paljud Ida-Euroopa maad piiride suhtes tajuvad. See regioonile omane tunnetus oli miski, mis iga teosega vaatajale selgemaks sai.

Jiří Žák „The Debt: The Epilogue of a Long Friendship“, 2020.

Tšehhi kunstnikul Jiří Žákil oli näitusel kaks teost. Mitmed Žáki teosed tegelevad ajaloo ja sotsialismiaja pärandiga. Film „The Debt: The Epilogue of a Long Friendship“ uuris Tšehhi suhteid Süüriaga, mis väljendusid eelkõige Tšehhi relvatööstuse ja dokumendiarhiivi kaudu Süüria toetamises. Sõprussuhetesse tekkis konflikt 1990ndatel, kui Tšehhi äkitselt saabunud vaba turumajanduse kontekstis Süürialt võlga tagasi nõudma hakkas ja soojad suhted purustas. Jiří Žáki filmikeele emotsionaalsus sobis hästi ilmestama liitude lagunemise ja taastekkimise järske ning tundelisi protsesse, mis ka viimastel aastatel Euroopas aktiivselt toimunud on. 

Oraib Toukan „When Things Occur“, 2016.

Kuid välja toodud poliitiliste liitude vaheldumise teemad ei ole pelgalt kujutletavad kuraatoriprojektid. Ei tasu unustada, et paljud käsitletavatest teemadest on päriselt valusad murekohad. Palestiina kunstnik Oraib Toukan käsitles oma videoteoses Skype vestlusi Gazas töötavate ajakirjanikega. Murelik tõdemus stiilis „keegi ei pildista seda, mis saab peale pauku“, on kahjuks olnud möödunud kümnendil relevantne ka näiteks Ukraina ja Valgevene jaoks.

Kunstiplatvorm „Džerelo“ aadressil Bohdana Khmelnytskoho 16, sees parajasti Kiievi biennaali teos „Undertow“ Aleksander Tarutsilt

Endises veemüügi putkas Kiievi kesklinnas on tekkinud uus kunstiplatvorm Dzherelo (ukraina keeles „allikas“). Biennaali raames paigutus sinna Aleksei Tarutsi installatsioon „Undertow“, mis meenutab publikule Krimmi konflikti, kuid vaatab seejuures ajaloolisi sündmusi ökoloogiliste objektidena. 

Biennaali teisel nätusel „Transperiphery Movement: Global Eastern Europe and Global South“, mida kureerisid Ungari kuraatorid Eszter Szakács ja Zoltán Ginelli, läheneti transperifeeria küsimusele veel konkreetsemalt. Näitus vaatles Ida-Euroopa ja „Kolmanda Maailma“ riikide suhteid ja sidemeid läbi ajaloo ning tõi neis välja maailma perifeeriaks olemise ühised kogemused ja keerukused. Kunstnikufilmide programm „Room to Bloom“ otsib seevastu Euroopa piiriregioonide üleseid ühenduslülisid läbi feministlike perspektiivide.

On tegelikult ilus näha, kuidas kunstisaalis öeldakse lahti idaeurooplastele omasest keskusepoolsest tunnustusvajadusest ja mängitakse läbi kujutlusi end liita kellegagi, kellega „päris elus“ liitumine ei tundu aktuaalne. Jan Sowa loeng biennaali lõpunädalavahetusel tegi sellele selge ringi peale—ennekõike oleme „Euroopa valged neegrid“ (Sowa viitas sellele mõistele läbi Poola ajaloolise seose Haitiga. Peale seda, kui poola sõdurid Napoleoni leegionites läksid üle Haiti rahva poolele, nimetas Haiti esimene riigipea Jean-Jaques Dessalines poolakad “Euroopa valgeteks neegriteks”, märgates solidaarsusžestis sarnasust poolakate ja haitilaste sotsiaalses olukorras) ja mällu süübinud positsioone ei saa Lääne tubli imiteerimisega lahendada. Ukraina on hea koht selle vaatlemiseks ka seepärast, et erarahastusel on sealses kunstisüsteemis meile harjumuspärasest palju suurem. Tihtipeale on kultuurilised institutsioonid sõltuvad rahvusriiklikust finantsilisest baasist. Regiooniülene koostöö võib olla viljakas pinnas kultuurile, kuid vajab ka vastavalt alternatiivset rahastust—Ida-Euroopa Biennaalide Ühendus on kehandina selleks kindlasti kasulik.

Vaade Мрії про братерство projekti ettekandest Budynok Kino sinises saalis

Üks Kiievi biennaali eesmärke on taaselustada varemed, mis on alles jäänud nõukogudeaegsest kunstisüsteemist. Pea kõigis postsovjetlikes riikides on oma järeltulijad ja analoogid kunstnike liitudele, noorte kunstnike toetusfondidele, Sorose keskustele jne. Peale üleminekuaega on need igas riigis omaette hakkama saanud ja nendevaheline koostöö on hõre, vaatamata sellele, et need institutsioonid said alguse idabloki ühistest juurtest. Jõudsin kuulama ka ettekannet Ukraina initsiatiivilt Мрії про братерство (ukraina keeles „unistused vendlusest“). See on Ukrainas algatatud projekt, mis üritab luua kunstnike vahetusprogrammi, põhinedes nõukogudeaegsetel sõprussuhetel Kiievi ja teiste linnade vahel. Seni on sõpruslinlikud suhted taastatud näiteks Leipzigi ja Bratislavaga. Näis väga kasulik algatus, millest ka Eesti kunstnikel kasu võiks tulla—Tallinngi oli kunagi Kiievi sõpruslinn. Ka vana kinomaja biennaali toimumispaigana kasutamine oli paslik—peanäituse laiumine üle kolme korruse, milles on hästi konserveerunud nõukogude kultuuripalee õhkkond, oli hästi sobiv ja meeldiv.

Reisikaaslased M17 Kaasaegse Kunsti Keskuse taustal

Samal ajal juhtus Kiievis aset võtma ka kaks olulist kunstnikupreemiatega seotud näitust—Future Generation Art Prize PinchukArtCentre’is ja МУХi—(lühend ukrainakeelsest nimest Noored Ukraina Kunstnikud) kunstipreemia M17 Kaasaegse Kunsti Keskuses, mida andis välja Shcherbenko Art Centre. Mõlemad sündmused kajastasid noori kunstnikke läbi preemiakonkursi. MUXi konkursi finalistide näituse raames toimunud kolmepäevasel foorumil oli juttu ka Ukraina kunsti rahastusest. Sattusin kuulama paneeli, milles osalesid PinchukArtCentre’i uurija ja kuraator Ksenia Malykh, Shcherbenko Art Centre’i asutaja ja tegevjuht Maryna Scherbenko ning Ukraina Kultuurfondi tegevjuht Yuliia Fediv. Teemaks oli preemiate olulisus uue põlvkonna Ukraina kunstnike jaoks. Kui puudub harjumus usaldada riiki kultuuripoliitilistes valikutes, omandab kultuurimaastik tihti hübriidse vormi. Nii Pinchuk kui Scherbenko kunstikeskused on oma oma tegevuse poolest suuresti kommertslikud, kuid see on ka miski, mis tekitab riigi tasandil institutsionaalset tõsiseltvõetavust. Lisaks toodavad mõlemad keskused otseselt rahalisi võimalusi noorte Ukraina kunstnike arendamiseks ja toetamiseks. Rahaline stabiilsus moodustab sellistes riikides olulise tõiseltvõetavuse plangu ja tunnustatus stiilis TOP10 Ukraina kunstnikku on siinkohal ikka veel atraktiivne (sellega meenuvad kohe aga näiteks Eestis üheksakümnendatel toimunud Sorose keskuse aastanäitused, mille mõnevõrra võistluslik formaat mitmete preemiate ja rahvusvahelise žüriiga samuti tagantjärele jabur tundub).

Vaated Ukraina Noorte Kunstnike preemia konkursi finalistide näitusele (Oleksandr Sirousi ja Nastia Didenko tööd)

Ukraina on nii geograafiliselt, kultuuriliselt, vaimselt kui majanduslikult kohas, kus on väga hea mõelda regiooniülesusest ja alternatiivsetest võrgustikest. Kiievis toimuvad protsessid otsivad tasakaalu minevikupärandi ärakasutamise ja kõikvõimalike abiliitlaste otsimise vahel. Kohati tekkis lausa tunne, et tunnetades nii selgelt oma minapilti ja omades julgust mõelda ausalt tulevikust, on Ukraina ehk teistest Ida-Euroopa riikidest sammu võrra eespool. Samuti on vaimustav vaadata, kuidas kunstiringkondades räägitakse paneeldiskussioonide ajal rahulikult vaheldumisi puhtas ukraina ja ilusas vene keeles—nii nagu kellelgi mugav on—ignoreerides seejuures täielikult fakti, et vestlus on igasuguse tõlketa ja kakskeelne. Ukraina pakub mõtteainet palju rohkem, kui me oodata oskaksime. Kiievi biennaal ja Ida-Euroopa Biennaalide Ühendus on võtnud enda peale väga oluliste teemade lauale toomise, millega ehk muud siseriiklikud kunstiinstitutsioonid tegeleda ei raatsi. 

 


1 Siin ja edaspidi mõistan perifeersuse all mitte geograafilist omadust, vaid majanduslik-poliitilisi võimusuhteid, mis on iseloomult vertikaalselt sõltuvad keskuse suhtes. Sellele lisandub kõhati põhjendamatu sotsiaalne ja kultuuriline marginaalsus keskuse kujutluses.

2  täiendamaks ja täpsustamaks binaarsust Gobaalne Põhi–Globaalne Lääs

Toeta meid