Diana Tamane. Minu pere albumist II. 2013. Pigmentfoto. 20x20 cm.

Diana Tamane (1986) on läti päritolu kunstnik, kelle teoste peategelased on enamasti tema perekonnaliikmed ja ta ise. Isiklik mõõde Ida-Euroopa elust jutustavatele lugudele annab võimaluse teha üldistusi siinse piirkonna identiteedi kujunemise kohta üleminekuajal. Peamiselt foto- ja videomeediumis tegutsevale Tamanele pakub huvi ka fotomeedium ise – sellega seotud tähendused ja levinud arusaamad.

Tamane esimesed isikunäitused toimusid Y galeriis Tartus (2012, 2013) ning juba toona käsitles kunstnik peresuhteid fotodele jäädvustatud sugulaste kaudu. „From My Family Album II“ (2013) kujutas albumist leitud fotosid, millel oli fookusesse seatud kunstniku enda ja mõne teise perekonnaliikme vaheline puudutus, luues sel viisil intiimse sarja. Intiimsuse ja puudutuse teemaga tegeles ka Tamane fotoseeria „Typology of Touch“ (2015), milles ta eksponeeris suurendatud makrovõtteid enda, oma ema, vanaema ja vanavanaema nahast. Perekonna naisliini kujutab ka videosari „Family Portrait“ (alates 2013). Iga kord, kui Tamane naaseb Riiga, istub ta koos ema, vanaema ja vanavanemaga diivanil ning vaatab mõne minuti kaamerasse. 2016. aastal lahkus kunstniku vanavanaema, mistõttu on liikmete arv fotol vähenenud.

Mitmed Tamane sarjad viitavad 1990. aastate igapäevaelule Ida-Euroopas. Kunstnik toob oskuslikult nähtavale ebavõrdsuse mustrid, mis väljenduvad tavaliste inimeste lihtsates eludes. Videoteos „On the Road“ (2015) jälgib kunstniku rekajuhist ema teekonda Prantsusmaal. Pärast äri pankrotistumist rekajuhiks ümber õppinud ema ja tema sõiduvahendit, hiiglaslikku punavalget poolhaagisvedukit kujutab ka foto „Mom“ (2016). Projekt „Sold Out“ (2016) oli kogum Tamane isa tehtud müügifotodest, millel võib näha põhiliselt autosid, mida isa aegade jooksul Saksamaalt Lätti müügiks on toonud. Müügikuulutuste jaoks mõeldud fotode asetamine kunstinäituse konteksti iseloomustab samuti hästi Tamane praktikat, mis seab küsimuse alla kunst- ja igapäevafotode vahelise hierarhia.

Fotosari „Flower Smuggler“ (2017) jutustab loo, kuidas kunstniku vanaema peeti kinni Läti ja Venemaa piiril, kuna ta soovis viia lilli vanaisa hauale – ajaloolisele Läti territooriumile, mis pärast Läti taasiseseisvumist jäi Venemaa koosseisu. Perekonnaalbumit kasutab Tamane ka projektis „Blood Pressure“ (2016), kus kunstniku vanavanaema oli kirjutanud perefotode tagaküljele oma vererõhunäidud. Nii sai foto tagaküljest vanavanemale tähtsam andmekandja kui foto ise.

Näitusel „Comissions“ (2019) eksponeeris kunstnik fotosid, mis pärinesid tema sugulaste koduseintelt ning viit kunstniku tehtud „tellimustööd“ oma pereliikmetele – näiteks Riia fotopanoraam, mille Tamane pildistas oma isale. Näitusega küsis kunstnik, kuidas tajuvad fotokunsti inimesed, kes ei kuulu rahvusvahelisse kunstimaailma, ja mille põhjal üldse võime üht fotot rohkem kunstiteoseks pidada kui teist.

Diana Tamane on lõpetanud Tartu Kõrgema Kunstikooli (BA) ja LUCA Kunstikooli Brüsselis (MA), läbinud HISK-i residentuuri Gentis ning elab ja töötab Tartus. Tamane teosed valiti välja Eesti Fotokunstimessil (2017) väliskogusse kingitavate teoste hulka. Ta on võitnud kunstipreemia Friends of the S.M.A.K. ja Riia kaasaegse kunsti keskuse kim? residentuuripreemia (2019), millega ta sai töötada Artporti residentuuris Tel Avivis. Tema isikunäitused on toimunud muu hulgas S.M.A.K. keskuses Gentis (kuraator Nadia Bijl, 2020), ISSP galeriis Riias (kuraator Evita Goze, 2019), Sint-Lukase galeriis Brüsselis (koos Mark Raidperega, 2017), Surplus Art Space’is Wuhanis (kuraator Lu Mingjun, 2017),Riia kaasaegse kunsti keskuses kim? (2016), Tartu Kunstimajas (2015). Ta on osalenud Survival Kit 10.1 festivalil Riias (kuraatorid Solvita Krese, Inga Lāce, Àngels Miralda, 2019), 1. Riia biennaalil (kuraator Katerina Gregos, 2018), Kathmandu triennaalil (kuraator Philippe Van Cauteren, 2017).

Lisaks

Valitud projekte

EAS Logo