Foto: Raul Saaremets.

Edith Karlson (1983) on skulptor, kelle loomingu peategelased on enamasti inimesed ja loomad. Koeri, karusid, lõvisid, linde ja teisi loomi peaks tema töödes vaatlema sümbolite, allegooriana. Figuurid Karlsoni loomingus viitavad hirmudele, mis kaasnevad nii kunstnikuna töötamise kui ka ühiskonnas toimimisega. Oma teoseid esitab ta üldjuhul installatiivselt, hõlmates kogu ruumi.

Karlsoni esimeste näituste „Tsirkus“ (2009) ja „Koertenäitus“ (2011) keskmes olid etendustesse kaasatud loomad ja nende töötingimused. Kõnealuses väljapanekus eksponeeritud loomakujud viitasid nii inimeste ja loomade suhetele kui ka eksistentsialistlikele teemadele. Näitusesari „Draama on sinu peas I–III“ (2012–2013) võttis fookusesse inimese (ja kunstniku enda) isikliku kahtleva vaate ümbritsevale. Seda sarja võib käsitleda kui kunstniku meetodit igapäevaste konfliktide ja potentsiaalsete dramaatiliste stsenaariumite väljaelamiseks. Näiteks „Draama on sinu peas II“ (2013) esitles kipsi valatud lapsesuuruste kummituste armeed, mis kujutas ühtaegu lapsepõlves läbi elatud hirme ja täiskasvanuea ängistusi, markeerides hetke Karlsoni elus pärast 30. sünnipäeva. Näitus „Draama on sinu peas: ära vaata maha“ (2014) koosnes galerii seinu ja põrandaid katvatest linnuskulptuuridest (loodud maast leitud surnud lindude vormide järgi), videost, milles kunstnik püüab raudkulli kõrist lindu vabastada, ning massiivsetest vahtplastiplokkidest. Kogu väljapanekut võib vaadelda kui püüet ületada surmaga seotud hirme. Temaatiliselt varasemate näitustega seotud, kuid tehniliselt üks erandlikumaid teoseid Karlsoni loomingus on Köler Prize’i näituseks ja EKKM-i ruumitingimustest lähtuv „Vaheruum“ (2015), mis kujutab endast käejälgedega krohvitud tuba.

Loomafiguuride poolest tuntud Karlson naaseb animalistika juurde, luues rohkem kui 100 loomafiguurist ja jänesepabulatest installatsiooni „Vox Populi“ (2016), milles kunstnik ühendab eri materjale – nii orgaanilist, tahket kui ka vedelat. Massiivsetest suure mahuga vormidest on Karlson sel näitusel liikunud nõudliku pisiplastika ja keraamika juurde. „Vox Populi“ räägib looduses valitsevatest seostest, toitumisahelast, kasutades olulise materjalina jänesepabulaid.

Karlson on teinud koostööd keraamiku Kris Lemsalu ja skulptori Jass Kaselaanega mitmes erinevas projektis. Koostöönäitusel „Hudnoi“ (2017) eksponeeris Karlson iseenese kehavormide järgi loodud portselanlühtrit ja silikoonist seinavaipa – viimane oma kokkusulanud rindade ja nägudega meenutas otsekui võlujõul vertikaalasendis püsivat inimnahka.

Edith Karlson on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia installatsiooni ja skulptuuri eriala (BA, 2006; MA, 2008). Teda on autasustatud EKA noore kunstniku preemiaga (2006) ja Köler Prize’i publikupreemiaga (2015).

Lisaks

Valitud projekte

EAS Logo