Sandra Kosorotova, To Be A One At All You Must Be A Many. 2018. Installatsioon, u 400 x 650 cm. 1. Riia rahvusvaheline kaasaegse kunsti biennaal (RIBOCA), kuraator Katerina Gregos.

Sandra Kosorotova (1984) on kunstnik, kes kujutava kunsti ja disaini piiriala loomingus tegeleb neoliberalismi kriitika, identiteedi, enesehoole võimaluste ja jätkusuutlikkusega. Oma töödes kasutab ta materjalina peamiselt tekstiili ja teksti kombinatsiooni.

Kosorotova 2016. aasta teos „The Plaza Collection: Fashion Activism as Reaction to Hyper-consumerism“ oli ühtlasi tema Eesti Kunstiakadeemia magistritöö. Tekstiilidest koosnevat teost sai kasutada nii riietusena kui ka meeleavalduse loosungina. Kangale digiprindis trükitud sõnumid kritiseerisid tarbimisühiskonna loogikat ja kutsusid üles moeaktivismile. Isikunäitusel „Krooniline ajutisus / Precarious State of Mind“ (2017, Hop galeriis) eksponeeris kunstnik salle, millele kantud sotsiaalsed sõnumid enesehoolest ja ebakindlusest pole hiliskapitalismi ajajärgul omased mitte ainult loomeinimestele, vaid kõigile töötajatele. Näituse kontseptsiooni tõttu muutus poliitiliseks ka sallide esmafunktsioon: kaitsta nende kandjat väliskeskkonna kahjustavate mõjude eest.
1. Riia rahvusvahelise kaasaegse kunsti biennaali (RIBOCA, 2018, kuraator Katerina Gregos) jaoks lõi Kosorotova riided näitusegiididele ja medieerijatele ning tekstiiliinstallatsiooni „To Be a One at All You Must Be a Many“. Teos koosnes kümnest põllest, mis olid nööripidi kokku seotud. Põllede õrn vorm ja kokkusidumisviis viitasid koostoimimise olulisusele. Põll kui riietusese kodutöödel ning hooldeasutustes ja toidutööstuses viitab nimetatud alade töötajate tagasihoidlikule positsioonile ühiskonnas.

Tekst on Kosorotova loomingus algusest peale tähtsat rolli mänginud. Esimestes suuremates töödes avaldunud loosunglikkusest on ta viimasel ajal liikunud suurema poeetilisuse poole. Näiteks koosneb töö „Bananas“ (2019) mustale siidile prinditud vabavärssidest, milles kunstnik seob Pariisi meeleavaldused moe, luksuse ja klassiühiskonna arenguga, põimides vahele mõtteid rahvuslusest ja identiteedist. Teost läbib kontrast musta siidi luksuslikkuse ja tekstis väljendatud marginaliseerituse vahel.

Kosorotova on oma loomingus tegelenud ka kogukonnatemaatikaga – näiteks Riia biennaalil (2018) viis ta Laimīte kogukonnakeskuses läbi digitrüki töötoa vanemaealistele ning teoses „I M M UNITY“ (2019, Kai keskus, kuraator Hanna Laura Kaljo) eksponeeris Lasnamäe linnaosast korjatud ravimtaimede abil värvitud tekstiile ja korraldas sama sisuga töötubasid piirkonna elanikele.

Sandra Kosorotova on õppinud Eesti Kunstiakadeemias moedisaini (MA 2016). Teda on hinnatud noore tarbekunstniku preemiaga (2016). Ta vedas projekti UVKE (Uus Vene Kultuur Eestis, 2013–2015, koos Gustav Kalmuga). Ta on esinenud 1. Riia rahvusvahelise kaasaegse kunsti biennaalil (2018), Tallinna fotokuu raames Kai kunstikeskuses (2019), galeriis 427 Riias (2019), Kumu kunstimuuseumis (2020). Kosorotova on disaininud kunstiraamatuid ja loonud näitusekujundusi.

Lisaks

Valitud projekte

EAS Logo