*
Eelmisel nädalal teatas Norra Kaasaegse Kunsti Büroo, et järgmisel, 59. Veneetsia biennaalil (2022) esinevad Põhjamaade paviljonis kolm Saami kunstnikku: Pauliina Feodoroff, Máret Ánne Sara ja Anders Sunna, ning paviljon nimetatakse erandkorras ümber Saami paviljoniks. See on ajalooline otsus, sest kunagi varem pole saamidel oma rahvuspaviljoni olnud. Saamide kunst on juba pikalt rahvusvahelise kaasaegse kunsti huviorbiidis olnud ning osalevatest kunstnikest kaks osalenud ka suurematel kunstisündmustel. Máret Ánne Sara osales documenta 14 näitusel Kasselis (2017) ja Anders Sunna Sydney kunstibiennaalil (2020). Põhjamaade paviljoni komissar Katya García-Antón ütles, et kunstnike valikul lähtuti praegusest olukorrast maailmas: „Ülemaailmne pandeemia, kliimamuutuste mõju ja ülemaailmsed kolonialismi vastased üleskutsed viitavad kõik sellele, et tuleb keskenduda meie tulevikule ja planeedile alternatiivsete võimaluste otsimisele. Sellel märgilisel hetkel on oluline arvesse võtta põliselanike keskkonna ja üksteisega suhestumise viise.“
*
Selgunud on ka USA esindaja 59. Veneetsia biennaalil, kelleks on Brooklynis elav skulptor Simone Leigh. Leigh loomingus on kesksel kohal suuremõõtmelised keraamilised teosed, millega jutustab mustanahaliste naiste lugusid, kogemusi ja mõtestab nende rolli ajaloos ja ühiskonnas. Tihti sulavad tema teostes kokku naiste kehad ja arhitektuursed vormid või kodukeraamika, mis on levinud ja kasutusel Aafrika diasporaas. Ühtlasi on Leigh esimene mustanahaline naine, kes kunagi USA-d Veneetsia biennaalil esindanud on.
*
Soome kunstimeedia platvorm EDIT avaldas eelmisel nädalal Eesti päritolu Soome kuraatori Mariliis Rebase artikli „What I learned from working from bed“, mis põhineb tema kogemusel Kone fondi kodutöö-residentuuri stipendiaadina. Essees arutleb Rebane kaasaja töökultuuri ja puhkuse mõistete üle.
Veel samas ajakirjanumbris:
Kuhu minna & mida teha 19. – 25. oktoobril
Raamatuklubi. Ootamatusi täis „Real-Time Realist #2“